Select Page

For mange bedrifter er nettbutikk blitt en nødvendighet nå som netthandel blir mer vanlig. Netthandel gjør det lett å handle uten å forlate huset, og mange kunder liker at de kan se og sammenligne de produktene de ønsker seg når de selv har tid. Nødvendighet og økt etterspørsel gjør at større nettbutikker dukker opp og tar mye av det lokale markedet. Hvordan skal du være konkurransedyktig?

Selv om du opplever større konkurranse fra andre nettbutikker, er jeg helt sikker på at de fleste kundene dine ønsker å fortsette å handle av deg, så lenge det er like enkelt som før. Her er de åtte viktigste ikke-tekniske tingene du må tenke på hvis du skal starte en nettbutikk.

  1. Hvorfor skal kundene handle av deg fremfor konkurrenten?

Det aller viktigste å tenke gjennom, er hvorfor kundene skal handle av deg fremfor konkurrenten. Med en nettbutikk er det plutselig ikke like viktig at du smiler og hjelper til når kundene kommer inn i butikken, men du må gi kunden samme følelse digitalt. Sørg for at kundene blir sett når de kommer inn på butikken, får den hjelpen de ønsker uten å be om det, og blir veiledet gjennom hele kjøpsprosessen. Det er god service.

Bruk dine fordeler for det de er verdt, og beskriv dem tydelig på nettsiden. Det kan for eksempel være pris, kvalitet, erfaring eller produksjonsmetode. Gi tips og råd som er nyttig for kunden, og tenk at du skal hjelpe hver eneste besøkende i nettbutikken.

Samtidig er det viktig at alt ser profesjonelt og ryddig ut, at siden er enkel å navigere med færrest mulig klikk, og at det er enkelt for kundene å ta kontakt hvis de har spørsmål. 

  1. I hvilket geografisk område skal du selge?

Det er kanskje ikke noe du trenger å hugge i stein, men det er greit å ha en formening om du skal selge produktene dine lokalt, i hele Norge eller til andre land. Hva du velger her påvirker de fleste andre punktene under.

Hvis du hovedsakelig planlegger å selge lokalt, er det viktig å tenke over om det er andre i samme område som leverer akkurat det samme som deg. Skal det være en forlengelse av en fysisk butikk, eller kun nettbutikk?

Om tanken er å selge dine produkter eller tjenester over hele landet, bør du også ta en liten sjekk om det er noen som leverer samme produkter, men her er det viktigere at du kan skille deg ut blant konkurrentene. Kan du levere raskere, eller på en eller annen måte gi en service som de andre ikke klarer?

Det kan jo også være at du har tenkt å levere ut over landegrensene. Da må du tenke over frakt, toll, moms og andre ting som har betydning for å sende produkter ut av Norge. Det er også da viktig at siden har domener og språk for alle land det leveres i. Dette krever fort veldig mye mer jobb, og er som regel ikke lønnsomt hvis du ikke har et veldig unikt produkt eller rett og slett er billigere.

  1. Hvordan skal produktene fraktes?

Det finnes mange transportselskaper du kan bruke til å frakte produktene dine, og de fleste har forskjellige egenskaper. Før du velger fraktmetode må du ha svar på punktet over. I hvilket geografisk område skal du levere? Etter dette er det viktig å undersøke størrelse, vekt, belastningskapasitet og levetid på produktene dine. Netthandel må være enkelt, samtidig som det ikke bør være veldig mye dyrere å få varer tilsendt enn det det ville kostet å hente dem selv.

Mange nettbutikker har gratis frakt på sine leveranser, men det betyr ikke at det er den beste løsningen for deg. Hvis produktene må fraktes med spesialtransport fordi de må behandles spesielt forsiktig eller holde en viss temperatur, kan frakten bli så dyr at det ikke er lønnsomt for noen. Det samme kan også gjelde hvis produktene veier mye eller er veldig store.

Hvis du leverer lokalt kan det være en mulighet å levere selv, eller at kunden henter. Husk at noen kunder ønsker å hente i butikk, men gjerne vil se og vurdere dine produkter i ro og fred hjemmefra.

En annen ting det er viktig å tenke på, er at mange  heller ønsker å betale litt mer for å få varene levert raskt, men dette er det få nettbutikker som har tatt hensyn til. 

  1. Må produktene dine spesialtilpasses?

Hvis produktene dine må skreddersys eller kan spesialdesignes, er det viktig å ha løsninger for dette i nettbutikken din. I slike tilfeller kan leveringstid og eventuelt retur være utfordringer. Hvis produktene dine må spesialtilpasses vil det ta lenger tid å klargjøre dem for salg. Det kan også være slik at de spesialtipasses hos din leverandør. 

Om produktet ikke skulle passe kunden, vil det også være vanskelig å returnere dette produktet, da det kan være vanskelig å selge dette til en ny kunde. 

For spesialtilpasninger kreves også verktøy som hjelper kunden med å finne riktig mål eller andre tilpasninger. Da kan nettbutikkløsningen bli mer avansert, og samtidig dyrere. I noen tilfeller vil dette uansett være lønnsomt, men i andre tilfeller  er det kanskje bedre å ha en nettbutikk med mulighet for å sende forespørsel i stedet for å kjøpe direkte. Da kan du ha en visning av produktene sammen med et verktøy for å tilpasse, slik at kundene dine kan gjøre dette på fritiden.

Fordelen med nettbutikk er å kunne vurdere muligheter før man bestemmer seg. Jeg vet at det for mange kunder er minst like viktig å se utvalg, omtrentlig pris og andre muligheter, som det er å kunne kjøpe direkte. Reiseveien er ofte like lang til posten som til den fysiske butikken, men mange tar seg ikke tid til å gå i butikken lenger. Da er det viktig at du gir kundene gode muligheter for å ta informerte valg.

  1. Hvordan ønsker du at kundene dine skal betale?

Det finnes mange forskjellige betalingsmuligheter for kundene i dag, og alle har forskjellige kostnader for deg som kjøper tjenesten. Det må selvfølgelig være en løsning som fungerer for deg, men husk at det må være enkelt for kunden. I dag er det er veldig mange som liker løsninger hvor de kan betale faktura etter de har fått produktene, men noen vil også betale med kort. Det viktigste er at dine kunder føler at betalingen foregår trygt og enkelt. 

Klarna er blitt en av de største aktørene på dette feltet, med gode løsninger som er tilpasset brukerne. De gjør det enkelt og trygt for kundene, men det kan fort blir dyrt for både deg og kunden. Som sagt er det viktigst at det er enkelt og trygt for kundene, men det finnes andre, konkurransedyktige aktører.

Jobber du i B2B bør du vurdere en mulighet til å logge inn på løsningen, slik at dine kunder kan få faktura av deg i etterkant. Husk at betalingsløsningen kan være avgjørende for om kundene velger deg eller noen andre.

  1. Hvordan løser du retur?

Det er mange regler for angrefrist og reklamasjon. Sørg for at dette er enkelt og tydelig for kunden, og at du følger de gjeldende reglene. Skal du kunne konkurrere i dag, må det være tydelig og godt beskrevet hvordan du løser reklamasjon og retur innen angrefristen, og det bør ikke koste kunden noe. For en liten butikk er det avgjørende at dette fungerer bra. Om du er utydelig, vil kundene velge en annen leverandør. Kunder som opplever at du ikke gjør som forventet, vil aldri kjøpe av deg igjen. Om du ikke har tenkt godt gjennom dette punktet, kan nettbutikken fort bli et tapsprosjekt.

  1. Hvordan skal kundene finne din nettbutikk?

Med en nettbutikk er det dessverre ikke sånn at folk går forbi den når de er på senteret eller i et bysentrum. Det kan jo være slik at du er så heldig at siden kommer opp når noen søker etter det du leverer, eller at siden din blir anbefalt uten at du har gjort noe.

Som regel er det slik at du må jobbe aktivt med markedsføring, både mot de som er interessert i det du leverer, men også de som er i riktig målgruppe og ikke har sett behovet selv ennå. Den viktigste markedsføringen er de kundene som allerede har kjøpt av deg. Uansett hvor mange fine måter vi kan være synlige på, vil jungeltelegrafen alltid være viktigst. Fornøyde kunder kommer ikke av seg selv, og med fokus på digitalisering kan du gi gode kundeopplevelser og skille deg ut.

  1. Hvordan skal du holde lagerstatus oppdatert?

Har du tenkt å selv endre lagerstatus på nettbutikken, eller ønsker du at dette skal skje automatisk mot ditt regnskapssystem eller CRM? Slike integrasjoner endrer noen ganger prisen på nettbutikken betraktelig, men det kan hende at nettbutikkløsningen og det systemet du bruker allerede har en ferdig integrasjon. Hvis dette er tilfelle, kan du spare mye tid og penger, så det kan være greit å sjekke det opp.

Ved mindre butikker kan det lønne seg å endre lagerstatus manuelt, men det krever selvfølgelig litt tid. Det er uansett viktig at lagerstatus alltid er oppdatert. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å bestille og betale, men så få beskjed om at leveringstiden er mye lenger enn først beskrevet.

Lykke til!

Ønsker du hjelp til å optimalisere din nettbutikk? Ta kontakt med våre rådgivere for en helt uforpliktende prat.   

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en rådgiver ta kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg en rapport så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon, så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en markedsanalyse for din bedrift

Få en markedsanalyse for din bedrift

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en av våre rådgivere ta kontakt for å gi deg mer informasjon.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen