64808898 ads@optus.no
Select Page

 Annonsering

For at du skal være mest mulig synlig på internett, hjelper vi i Optus deg med oppsett, drift og optimalisering av alle former for digital annonsering.

Annonsering
I Optus går vi grundig til verks for å avklare og møte dine behov for annonsering. Dette innebærer blant annet å jobbe med kampanjeoptimalisering og ettersyn. Det er nitid arbeid å sette sammen gode kampanjer for å gi deg høyest mulig avkastning på investeringene dine, også kalt «Return on Investment» (ROI). I tillegg til vår dyktige Head of Ads, som manuelt jobber med optimalisering av dine annonser, benytter vi oss derfor også av programmer som skal hjelpe oss med overvåking og tips til forbedringer, samt automatisk kjøp av annonseplasser, slik at vi kan gi den absolutt beste kvaliteten og oppfølgingen til deg som kunde.

Søkemotorannonsering

Optus er Google- og Bing-partner, noe som betyr at vi har bestått sertifiseringseksamener for annonseprodukter hos disse søkemotorene, og har oppdatert kunnskap om bruken av dem. I de aller fleste tilfeller anbefaler vi våre kunder å annonsere på Google og Bing samtidig. De to søkemotorene har ulike fordeler, og det er verdifullt å bruke dem parallelt.

Hvordan funker det?

I søkemotorene kan du bli mer synlig gjennom å betale for søk for å nå kunder, en aktivitet som på engelsk kalles Search Engine Management (SEM). Slike betalte plasseringer er søketreff markert med «annonse». Stort sett er de fire øverste plassene på et treffliste i søkemotoren betalte plasseringer. Ved å benytte deg av slike søkeannonser hos Google og Bing, kommer du høyere opp i søk som er relevante for din nettside.

Vi legger inn annonser på ønskede søkeord, noe som gjør at flere potensielle kunder klikker seg inn på din side. Ved å bruke innsamlede data kan vi spisse annonsene ut fra ulike kriterier.Det kan for eksempel være personer innenfor et bestemt geografisk område eller en viss aldersgruppe, eller brukeres interesse basert på tidligere trafikk. Dette bidrar til å rette din annonse inn mot brukere som med større sannsynlighet vil være interessert i din nettside, og øker din sjanse for å komme i kontakt med kunder.

Hva gjør vi?

Gjennom behovsanalyse finner vi ut hva slags søkeannonse du trenger for å øke trafikken på siden din, og dermed øke salget. Vår Head of Ads sørger for at annonsen samsvarer med nettsiden brukeren klikker seg inn på, og at den kommer høyt opp på søkemotorenes egne kvalitetsrangeringer.

Når du byr på din merkevare på denne måten, blir du ikke bare mer synlig, men du vil også få flere besøkende til siden din og til slutt høyere ROI. I motsetning til mange i samme bransje, har vi i Optus en fast pris på oppsett, og tar kun betalt for den tiden vi jobber for å forbedre dine annonser. Slik unngår du som kunde skjulte kostnader.

I tillegg til søkeannonser kan vi også hjelpe deg med displayannonsering på sider som dine potensielle kunder besøker, og vi kan vise reklamefilmer på YouTube før eller under avspillingen av annet innhold.

Annonsering på Facebook

Facebook er en plattform med stort potensiale for markedsføring. Undersøkelser gjort av Ipsos høsten 2019 viser at 82% av nordmenn, nærmere 3,5 millioner mennesker, har en profil på Facebook. Av disse brukerne besøker 82% siden daglig.

Ved å la oss gjennomføre annonsekampanjer på Facebook, kan du derfor nå ut til svært mange mennesker, og du treffer dem der de er i stedet for at de oppsøker deg gjennom søk. Vi kan legge inn kriterier for annonsevisning her som hos søkemotorene. Slik sikrer vi at din annonse vises for relevante brukere basert på blant annet demografi, geografi, sivilstatus, preferanser og atferd på nettet. 

Målrettet

I tillegg til informasjonen brukerne selv oppgir, overvåker Facebook sine brukeres aktiviteter.Dette er for eksempel hvor vi stopper opp i newsfeeden, hva vi klikker på, hva vi liker, deler og kommenterer, hva vi skriver i innlegg og hva andre skriver i innlegg til oss. Facebook har over tusen datapunkter på hver bruker, noe som gjør målretting av både organisk og betalt innhold svært effektivt.

Fremhevede innlegg og annonser

Facebook opererer med fremhevede innlegg og annonser. Et fremhevet innlegg er et vanlig innlegg publisert på din egen vegg som vi kan betale for å fremheve for en viss målgruppe. En annonse, derimot, deles ikke fra veggen din, men lages i Facebooks eget annonseverktøy Facebook for Business. I dette verktøyet kan vi legge inn målsetning for annonsen din, slik at utformingen enkelt kan tilpasses hva du ønsker å oppnå. Ønsker du for eksempel å skape bevissthet rundt din merkevare? At flere skal dele innlegget ditt? At flere skal besøke nettsiden din, eller at flere skal kjøpe produktet ditt? Mest sannsynlig ønsker du alt på én gang, men ulike annonseformater fremmer ulik brukeraktivitet.

Ved å tilpasse annonsen til din målsetning, er det større sjanse for at den blir effektiv. Det er lett å tilpasse både annonseformat og visning til ditt budsjett, og Facebook-målinger i annonseverktøyet gjør det lett for oss å følge med på om din annonse treffer blink.

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering er en mer automatisert form for annonsekjøp som baserer seg på algoritmer. Kjøp og salg av annonsene gjøres av en programvare. Dette foregår på en slags børs hvor ulike nettaviser, blogger og andre nettsider har annonseplasser liggende for salg. Vi legger inn forskjellige kriterier for annonsen du ønsker å vise, som for eksempel hva hver visning av annonsen skal koste og hvem den skal vises for. Kjøpet av annonseplassen tar bare noen millisekunder, og gjennomføres når alle kriteriene stemmer og vi vinner budrunden.

Fordelen med programmatisk annonsering er at du kun betaler du for én og én visning, som i tillegg fremmes for mest mulig relevante personer. Annonsen din vises både for personer som allerede har besøkt siden din, og for de som oppfyller ulike kriterier for demografi, interesse eller tidligere trafikk.

Hva skal til for å lykkes?

Det viktigste for å lykkes med annonsering, er å være synlig på riktig sted til riktig tid. Om noen for eksempel søker på «regnskapsfører», skal de enkelt kunne finne ditt regnskapsbyrå. Når sommerferien nærmer seg, skal din annonse for bobiler dukke opp. Med annonsering ønsker vi ganske enkelt å skape en interesse som til slutt fører til at kunden velger akkurat deg.

Vi i Optus gjør det lett for deg å nå flere kunder! Ta kontakt med oss for et uforpliktende møte om hvordan annonsering kan hjelpe din bedrift å nå sine mål.

La oss komme i gang

Klar for å få flere riktige kunder? La oss i Optus hjelp deg!

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analysen av din nettside

Få en gratis SEO-analysen av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg rapporten så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analysen av din nettside

Få en gratis SEO-analysen av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil en av våre rådgiveren ta kontakt.

Du hører fra oss i løpet av dagen