Select Page

I en en salgsprosess leder du dine prospekter gjennom en kundereise. Denne reisen begynner med at prospektet ikke vet hvem du er, og ender med at du har en fornøyd kunde som anbefaler deg til andre. For å lykkes må du tilby prospektet verdiskapende innhold basert på hvor de er i kundereisen. Har du en innholdsstrategi?

Ulike prospekter befinner seg på ulike punkter i kundereisen. Noen prospekter er kanskje ikke klar over hvilke problemer de står overfor. Noen vet hvilke problemer de har, men ikke hva løsningen er. Mange vi er i kontakt med, vet ikke hvordan de skal nå ut med budskapet sitt til sine prospekter.

Verditrappen hjelper deg å spre riktig innhold

I innholdsstrategi snakker vi om en verditrapp. Den består av fem trinn, og handler om å bruke digitale spor til å følge kunden gjennom kundereisen for å vite hva som er riktig budskap for dem.

Mantraet er: rett budskap til rett person til riktig tid.

Trinn én handler om om å skape en følger. Innhold på både sosiale medier og nettsiden din som har som formål å tilføre nok verdi tidlig i beslutningsfasen til at prospektet ønsker å følge deg på sosiale medier eller besøke nettsiden din. I begge tilfeller vil du kunne nå dem senere og trekke dem videre i kundereisen om du publiserer nytt innhold. Passende innhold i denne fasen er for eksempel blogginnlegg eller podcast.

Trinn to handler om å skape et lead, altså en potensiell kunde. Når du har fått en person interessert i deg, er det om å gjøre å få dem til å ønske å bli kontaktet av deg. En god måte å skaffe leads på, er å tilby publikumet ditt noe mer dyptgående enn kun blogginnlegg. Det kan for eksempel være en e-bok eller et nettkurs om et tema innenfor ditt ekspertiseområde, som de får tilgang til om de legger igjen kontaktinformasjon.

Det er først på trinn tre du skal begynne å selge inn deg selv som en leverandør av en løsning. Det gjør du gjennom å bygge opp kundens tillit og vise til referanser fra andre, fornøyde kunder. Hvis du begynner å snakke om deg selv og din løsning for tidlig, er sjansene store for at kunden ikke ønsker å bruke tid på deg. Målet her er å konvertere leadet om til en kunde.

På trinn fire er målet å skape nøkkelkunder, altså kunder som foretar repeterende kjøp. Her dreier innholdsstrategien seg om å pleie eksisterende kunder, og rollen din først og fremst å sørge for at kundene dine får verdi igjen for investeringen sin, i form av at de tar produktet eller tjenesten i bruk og at de får en positiv opplevelse. Klarer du det, kan du selge mer til samme kunde. Dette skjer enten i form av nye bestillinger av samme produkt eller tjeneste, eller at du flytter dem opp til et nytt nivå med dyrere produkter og tjenester.

Trinn fem handler om å skape ambassadører for din merkevare. For å gjøre folk til ambassadører må du skape innhold som gjør at de ønsker å anbefale deg videre til andre. Det er også mulig å dele innhold tilpasset de første trappetrinnene som de kan dele videre med andre som befinner seg der. 

Ved å bruke trappetrinnsmodellen for å dele opp innholdsstrategien, er det enkelt å skape forskjellig innhold som passer til de ulike trinnene. Alt handler om å gi hvert lead spesialbehandling, for hvorfor ellers skal de ønske å bruke sin dyrebare tid på akkurat deg?

Velg riktige kanaler

En viktig del av innholdsstrategien handler om å velge riktige kanaler for publisering av ulike typer innhold.

For å velge riktige kanaler må du først vite hvor din målgruppe befinner seg. Undersøk hvilke sosiale medier det er best for deg å bruke. Når du flest på LinkedIn, Facebook eller Instagram? Møt målgruppen din der den er — kanskje du bør være på alle?

Velg riktig format

Når du har bestemt deg for hvilke kanaler du ønsker å benytte deg av, må du finne ut hva som er egnet format på innholdet ditt. 

Må innholdet ditt være tekst, eller kan det være video? Kanskje noe innhold kan være i lydformat? Pass på at formatet er tilpasset et bredt publikum. Om du er usikker på kanaler og format, kan det være en god idé å sjekke hva andre aktører som retter seg til samme målgruppe gjør. Hvilke kanaler bruker de, og hva slags innhold deler de på de forskjellige kanalene?

En vanlig feil mange bedrifter begår, er at de ikke tilpasser formatet til kanalen. Det er viktig at du forstår “språket” til hver kanal, slik at innholdet ditt blir engasjerende. Hva som er engasjerende er relativt. Noen av kanalene, som Facebook og Instagram, har en folkelig tone og retter seg primært mot privatpersoner. På Instagram er det bildene som taler høyest, mens på Facebook får du best rekkevidde med video. Hvis formatet ditt blir for formelt på disse kanalene, taper du kampen om målgruppens oppmerksomhet. På LinkedIn, derimot, mister du troverdighet hvis innholdet ditt blir for lettbeint og folkelig. LinkedIn retter seg mot næringslivet, noe som krever en mer seriøs tone.

Ikke la deg lure av at feeden på de ulike kanalene ligner på hverandre. Bli kjent med hva som er god praksis på hver kanal, og lær deg språket.

Søkemotoroptimalisering hjelper deg å spre ditt budskap

Innholdsstrategi handler ikke bare om å tilby engasjerende innhold til din målgruppe. For å nå ut til så mange som mulig, må du også sørge for at søkemotorene vurderer din nettside som seriøs.

Du må finne ut om du i det hele tatt er synlig på nettet for de som leter etter løsningene du kan tilby — har du opprettet søkeannonser på nøkkelord for din virksomhet? Hvor høyt opp kommer din nettside når du søker på disse ordene i søkemotorene? Med søkemotoroptimalisering kan du komme høyere opp i treffet og bli mer synlig for potensielle kunder.

Hvorfor er innholdsstrategi viktig?

En innholdsstrategi er viktig for å vinne kampen om kundene. Uten en strategi risikerer du å levere galt budskap til feil tid, og på gale kanaler. Du risikerer også å ha ha hull i kundereisen din, og ikke levere innhold til prospekter på visse trinn i verditrappen. Da taper du til fordel for konkurrenter som kan tilby innhold på det trinnet. 

Uten en innholdsstrategi sløser du fort bort mye av tiden din på aktiviteter som ender opp med å ikke utgjøre så stor forskjell.

Husk — for å lykkes med innholdsstrategi er det aller viktigste å være kundesentrert. Les målgruppen din og tilfør verdi til kundene. Fang oppmerksomheten deres og hold på den ved å peke på et problem de kan kjenne seg igjen i, og vis dem hvordan du kan løse det problemet.

Lykke til med din innholdsstrategi!

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en rådgiver ta kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg en rapport så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon, så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en markedsanalyse for din bedrift

Få en markedsanalyse for din bedrift

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en av våre rådgivere ta kontakt for å gi deg mer informasjon.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen