Select Page

Etter at kommunesammenslåingen trådte i kraft, har den største endringen for oss på Romerike vært dannelsen av kommunen Lillestrøm. Den er blitt en veldig stor kommune, og vi som bor her er i tillegg blitt en del av Viken fylke, som strekker seg fra Halden i sør til Hemsedal i nord. Lignende endringer har skjedd andre steder i landet også. Hva har endringene etter kommunesammenslåingen å si for hvordan vi skal bruke søkemotorene for å søke lokalt i vårt område?

Lillestrøm kommune ble satt sammen av det som tidligere var Fet, Skedsmo og Sørum kommuner. Tidligere var det lett å begrense et søk til små, geografiske områder, men etter sammenslåingen er det større områder som gjemmer seg bak de gamle stedsnavnene. Det er ikke lenger noe som heter Sørum kommune, så hva gjør du hvis du skal finne en bilmekaniker på Sørumsand? Skal du knytte søket til Viken eller forsøke å gå mer lokalt? Skal du søke “bilmekaniker i Sørum”, “bilmekaniker i Lillestrøm”, “bilmekaniker Sørumsand” eller rett og slett bare “bilmekaniker”? Vil søkemotoren forstå at du mener den nye storkommunen Lillestrøm, eller vil den vise deg resultater for byen Lillestrøm?

Søke etter bransje eller problemstilling?

Mange som før benyttet seg av telefonkataloger på papir, som Gule sider, Ditt distrikt og Rosa sider, og senere nettkataloger som Gulesider.no, Proff.no og 1881.no, er vant med å søke på den aktuelle bransjen og området de bor i for å finne den passende leverandøren av tjenesten. De som er vokst opp med internett og Google, derimot, søker oftere kun på problemstillingen, og lar Google selv finne ut hvor de er. På den måten finner de de nærmeste eller mest relevante aktørene.

“Gammel vane er vond å vende” er et ganske relevant ordtak i disse dager, og et som vi bør ta utgangspunkt i når vi skal optimalisere innholdet vårt mot søk med søkemotorer. Mange vil nok av gammel vane fortsatt søke på mindre kommune- og stedsnavn når de leter etter lokale aktører. Vi må også huske på at stedsnavnene fremdeles gjelder, selv om kommunegrensene er trukket på nytt og nye kommunenavn er gitt. 

Jeg tror nok det vil ta en stund før en som bor i tidligere Sørum kommune søker på “Lillestrøm” heller enn “Sørum” når han eller hun trenger en lokal tjeneste. Jeg tror det er mer sannsynlig at vedkommende søker på et lokalt stedsnavn, som Sørumsand, Lørenfallet eller Frogner, fremfor det litt fremmede og nye kommunenavnet. Etter sammenslåingen gir søk på lokale stedsnavn mer områderelevante resultater enn store, generelle søk på kommuner. 

Søkemotoroptimalisering etter sammenslåingen

Hvis du skal søkemotoroptimalisere innholdet på dine nettsider, vil jeg anbefale deg å ikke gjøre store endringer fra det som har fungert tidligere. Fokuser på ditt lokale område, selv om kommunen din er blitt større og skiftet navn.

For mange kan nok dette bli litt rotete i starten. Jeg så nemlig på Finn.no at boligsøk bare er mulig på fylkes- og kommunenivå. For oss på Romerike er det derfor ikke mulig å spisse søket noe mer enn Viken og Lillestrøm. Ønsker du å se på boliger i Sørumsand, må du derfor lete gjennom alle boliger i den nye storkommunen, som for eksempel i Lillestrøm, Strømmen, Frogner. I dag er det over 800 treff, og det er unødvendig vanskelig å finne frem til relevante treff.

Min anbefaling er å optimalisere innholdet for søk på samme måte som før sammenslåingen. Benytt det gamle stedsnavnet eller kommunenavnet, men prøv likevel å tilføye det nye kommunenavnet.

Endelig blir du søkbar i Lillestrøm, selv om du holder til på Skedsmokorset!

Oppdater Google My Business

Jeg hadde en kunde for snart 10 år siden, da de fleste fortsatt søkte på bransje og sted. For denne kunden var det veldig viktig å være søkbar i Lillestrøm fordi de holdt til i Skedsmo kommune, hvor Lillestrøm var kommunesentrum. Vi jobbet mye med å knytte tjenesten til den byen. Fordi Google nå greier å finne ut hvor du befinner deg og viser deg de mest relevante treffene i ditt område, har måten vi optimaliserer innhold endret seg noe. Likevel trenger Google fortsatt å vite hvor du holder til og hvor du leverer dine tjenester. Først og fremst må adressen din komme tydelig frem på nettsiden, og husk at Google My Business må oppdateres med korrekt adresse. Google My Business er den boksen som dukker opp på høyre siden i søkeresultatet på Google hvis du søker på ditt firmanavn. Utover å utarbeide denne profilen, må du optimalisere innholdet ditt. Det bør være like tydelig for Google som for de besøkende til nettsiden din hva du leverer og hvor du leverer tjenestene dine.

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en rådgiver ta kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg en rapport så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon, så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en markedsanalyse for din bedrift

Få en markedsanalyse for din bedrift

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en av våre rådgivere ta kontakt for å gi deg mer informasjon.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen