Trenger du nye kunder? Høyere snittsalg? En mer lojal kundebase? Selvfølgelig gjør du det. Dette er de tre eneste måtene å få bedriften din til å vokse på. Og klarer du å forbedre alle tre områdene på en gang, vil du se en eksepsjonell vekst i omsetning og resultat. Gode ambassadører er gull verdt for din bedrift, og om du ønsker å skaffe dem ved hjelp av digital markedsføring, må du først forstå den digitale kundereisen.

 

Den digitale kundereisen er en seksstegs reise som mennesker går gjennom mens de oppdager merkevaren din, bygger en relasjon med deg, blir kunder og til slutt dedikerte fans. Det handler om å bruke digitale kanaler og verktøy for å forvandle mennesker som ikke kjenner deg til ambassadører for bedriften din. Om vi skal tegne det ut som en plan, vil det se slik ut:

Den digitale kundereisen

 

Problemet er at ingen fullfører denne reisen og blir ambassadører på egen hånd. Overlatt til seg selv vil kunder gå seg vill på veien eller glemme at de i det hele tatt begynte på en reise med merkevaren din.

Hvordan skal du løse denne utfordringen? Jo, du trenger en strategi som leder mennesker gjennom alle seks steg, tar dem i hånda når de er på feil spor, og oppmuntrer dem hvert steg på veien.

La oss se på hvert steg av kundereisen og hvordan du skal gå frem for å gjøre potensielle kunder til ambassadører for din bedrift.

 

Steg 1: Gjør potensielle kunder oppmerksomme på deg

Det første trinnet er åpenbart. Du må være på dine potensielle kunders radar.

Det er flere måter å gjøre kundene oppmerksomme på deg på. Det kan være annonsering og bloggartikler, eller tilstedeværelse i sosiale medier, eller en hvilken som helst annen kanal som introduserer produktene og tjenestene dine.

Du må skape innhold som fanger prospektenes oppmerksomhet. Det som er viktig for at du skal klare å oppnå dette, er å sette deg inn i deres situasjon. Kun på den måten kan du koble deg på en frustrasjon de føler på i dag, eller en drøm de har for fremtiden. Med andre ord: Forestill deg hvordan kundene dine har det både før og etter at produktet eller tjenesten din har endret deres status.

 

Les også: 8 tips til å skrive gode bloggartikler

Steg 2: Få målgruppen til å engasjere seg

Nå som du har fanget oppmerksomheten til de potensielle kundene, handler det om å bygge en relasjon. Denne jobben starter umiddelbart etter første kontakt og fortsetter gjennom hele opplevelsen de har med merkevaren din. Her handler det om kontinuerlig kommunikasjonen med prospektene dine i kanaler som blogg, sosiale medier, e-post, og kundestøtte.

 

Steg 3: Oppnå direkte kontakt med dine potensielle kunder

Kontakt med kunder oppnås gjennom tre typer trafikk:

1: Trafikk du ikke kontrollerer — organisk trafikk. Her har du ikke kontroll på hvor kundene kommer fra eller hvilken informasjon de søker.

2: Trafikk du kontrollerer — annonsering. Her kan du kan styre kanal og budskap, men du må betale for all kommunikasjon.

3: Trafikk du eier gjennom å ha fått tillatelse til å flytte kommunikasjonen over til e-post. Her kan du nå den potensielle kunden når du måtte ønske, helt gratis.

Den direkte kontakten oppnår du gjennom den tredje typen trafikk. I den eide trafikken vet akkurat hvem du snakker til, og det gjør markedsføringen mer spisset. Derfor bør alltid en av målsetningene på nettsiden din være å bygge en e-postliste. På den måten kan du flytte kommunikasjonen over til en kanal du eier.

Det er bare ett problem. I dag er folk forsiktige med å oppgi e-postadressen sin. Du må tilby noe verdifullt som gjør det verdt det. Tenk webinarer, gratis prøve på et produkt eller en tjeneste, gratis befaring eller konsultasjon, demoer, rapporter og guider.

Om du tilbyr noe dine potensielle kunder vil ha, vil de også fylle ut et skjema for å få det. Så enkelt er det.

 

Steg 4: Be om en liten investering

Om det du ga i bytte mot kontaktinformasjon på forrige steg har nok verdi, er potensielle kunder ofte ivrige etter å videreføre sin forpliktelse. De trenger bare å vite hvordan.

Den beste måten å gjøre det på, er gjennom et tilbud med høy verdi i forhold til risiko. Tilbudet skal la dem prøve varene eller få en opplevelse av tjenestene dine uten å sette for mye på spill.

Dette inngangstilbudet er ikke skapt for å gi deg en fortjeneste. Formålet er at de potensielle kundene skal gjøre en liten investering i form av tid eller penger. Du kan fokusere på fortjeneste senere i reisen.

Om det du selger er en større investering, er det ofte naturlig med et møte for å diskutere videre fremdrift, eller innhente informasjon for å kunne utvikle et tilbud. I slike tilfeller er det derfor nettopp et møte som er den investeringen det er passende å be om. Om du selger enklere og rimeligere produkter og tjenester, kan et innledende kjøp være veien å gå.

 

Steg 5: Skap fortjeneste gjennom begeistring

På dette steget er målet ditt å generere gjentatte kjøp og reell fortjeneste. Mens det forrige steget er designet for å skape konverteringer, er dette stadiet i kundereisen rettet mot lønnsomhet.

Lønnsomhet kan oppnås på flere måter. Om de potensielle kundene kun investerte av tiden sin på forrige trinn, er det nå du skal be om kjøpet.

Om kundene allerede har kjøpt av deg, kan du skape en høyere fortjeneste ved å få dem til å kjøpe mer.

Hvordan gjør du det? Jo, ved å begeistre kundene og gjøre den innledende investeringen til en positiv opplevelse hvor de føler at de allerede har fått mye mer verdi tilbake enn de har investert. Klarer du å opprettholde denne følelsen blant kundene dine, vil de alltid være villig til å kjøpe mer og oftere, eller forlenge kundeforholdet.

 

Steg 6: Gjør kundene dine om til ambassadører for bedriften

Fornøyde kunder elsker å dele opplevelsen sin, men som regel trenger de å oppfordres til å gjøre det. Og faktisk ender de opp med å bli enda mer lojale mot merkevaren din etter å ha omtalt den positivt. Dette er enkel psykologi. Vi mennesker vil helst stå ved vårt ord.

Det enkleste du kan gjøre er å be kundene dine dele sine opplevelser av merkevaren din og det du har å tilby gjennom en anbefaling eller omtale på sosiale medier. Du kan også be noen av de beste kundene dine stille til et intervju, og basert på dette skrive artikler eller referanser til bruk på egne nettsider.

Slik oppnår du oppmerksomhet hos nye potensielle kunder, og ringen er sluttet.

 

Hvordan hjelpe folk på kundereisen og skape ambassadører

Digital markedsføring handler om å hjelpe kunder med å bevege seg raskere gjennom kundereisen. Av den grunn nytter det ikke med vilkårlige taktikker eller en kontinuerlig serie med impulsive markedsføringskampanjer.

Du trenger en plan som tar for seg alle trinnene i reisen, og du må alltid tenke på hvordan du kan optimalisere denne reisen.

For å komme i gang kan du ta en ny titt på kundereisen din. Finn hullene. Begynn å sette sammen en strategi som får folk til å bli begeistret for å være dine kunder.

 

Les også: Har du en innholdsstrategi?

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en rådgiver ta kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg en rapport så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon, så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en markedsanalyse for din bedrift

Få en markedsanalyse for din bedrift

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en av våre rådgivere ta kontakt for å gi deg mer informasjon.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen