Select Page

Søker vi før vi tenker?

 
I 2019 kan det å søke sies å være en viktig del av det å tenke. Det farligste med dette, men samtidig også det beste, er at alle kan være med på å påvirke hvordan andre tenker.

 

Teknologien har i dag gjort at vi ofte søker før vi tenker.

Hvis du skal ringe noen, husker du kanskje ikke nummeret i hodet lenger. I stedet søker du på nett eller på telefonen. Hvis du merker at noe ikke er som vanlig med barnet ditt, søker du kanskje opp symptomer før du ringer en lege. Hvis du skal kjøre et sted, bruker du muligens Google Maps før du tenker etter om du faktisk kan veien. Vi stoler med andre ord ofte på det som står på internett når vi ønsker mer kunnskap om noe.

Det farlige med dette er at hvem som helst kan legge til informasjon på internett som dukker opp i dine søk.. Det er lurt å være forsiktig med hva du tar til deg av den informasjonen som er der ute, for ofte er det en mening skrevet av en person i privat ærend. Det betyr ikke at det som sies automatisk er feil, men det gir grunn til å utøve kildekritikk. Det er viktig å undersøke om de som ytrer denne meningen faktisk er kvalifisert til å si det de sier, for ikke alle kilder er like pålitelige. Hvis du for eksempel har spørsmål om reglene ved sykefravær, er det bedre å lese en artikkel skrevet av en advokat eller NAV, i stedet for innlegg i fora hvor alle kan dele sin mening. Dessverre lar nok altfor mange seg ofte påvirke av ukvalifiserte meninger.

Likevel er det mye som er bra med dagens muligheter til å dele informasjon på internett. Du finner kjapt det telefonnummeret du trenger, kanskje finner du en rask og enkel løsning for å lindre ditt barns symptomer, eller du finner den raskeste veien til målet ditt uten at du trenger å stå i kø. Bare sørg for å kvalitetssikre kilden din, og vær kritisk til om informasjon kilden din deler, er riktig.

Gjennom å lagre informasjon fra alle søkene du foretar, kan søkemotorer som for eksempel Google lage et kart over hvilken type informasjon du søker etter, og gjennom dette tilby deg så relevant informasjon som mulig. Ofte kan dette være informasjon som faktisk gjør livet ditt enklere. Selvfølgelig kan det noen ganger være slitsomt å til stadighet få opp annonser fra massevis av bookingsider eller golfsider bare fordi du en gang søkte på “golftur”, men samtidig finner du på grunn av dette kanskje et mye bedre tilbud enn du opprinnelig hadde bestemt deg for å benytte, i tillegg til gode tips til turen. En annen måte slik lagret informasjon kan være nyttig, er for eksempel at Google vet at du skal på på jobb når du setter deg i bilen om morgenen, og viser deg en vei som sparer deg for 30 minutter i kø uten at du trenger å gjøre noen ting.

For oss som ønsker å markedsføre et foretak, er dette konseptet helt genialt, for vi trenger bare å bruke tid og penger på de som faktisk er potensielle kunder. Da jeg startet med markedsføring, var det Gulesider.no og 1881.no som var de store søkekanalene. Man søkte på “rørlegger” hvis det var noe galt med vannet i huset, eller “veterinær” hvis man hadde et sykt dyr. Toppresultatet var den rørleggeren eller veterinæren som var innenfor ens geografiske område, og som hadde betalt mest penger for synlighet. Før dette igjen brukte vi telefonkatalogen, og slo ganske enkelt opp på bokstaven V for å finne en veterinær i området. Dette var en enkel måte å gjøre det på, men det var også mye mindre informasjon å sortere. I vår digitale verden er det så mye mer informasjon tilgjengelig hele tiden, i tillegg til at våre søkevaner har endret seg fordi vi søker hjelp mye tidligere i prosessen.

Vi må derfor være tilgjengelige på internett på en helt annen måte enn før. La oss bruke eksempelet med veterinæren. En kundereise kan starte når noen skal skaffe seg et nytt dyr, for eksempel en hest. Ett søk kan da være “hva må jeg tenke på når jeg skal kjøpe hest?”. Hvis ditt veterinærforetak/din veterinærklinikk kommer opp som et alternativ, kan du allerede her skape den første kontakten med kunden. Med en tekst om hva som er viktig å tenke på når man skal skaffe seg hest, og en lenke til veterinærsjekk hos deg, kan du allerede her skaffe deg en kunde. Etter at hesten er anskaffet, kan det hende eieren søker på ting som “hovent bakbein”, “optimal fôrmengde”, “treningstips hest”, eller mer spesifikke ting som “tannrasp”, “vaksinasjon av hest”, eller “dyrlegevakt hest”. Alle disse søkene er relevante for ditt foretak, og hvis du kommer høyt opp i søkemotorene med god informasjon, vil du skape tillit hos potensielle kunder. Hvis det samtidig er enkelt å komme i kontakt med deg, kan du raskt ha skaffet deg en ny kunde for lang tid fremover. Husk at tilsvarende og lignende søk på flere andre dyr kan være relevante søk for deg.

Hvis vi tar rørleggeren som eksempel, kan noen tidlige, relevante søk for ditt foretak være “bygge nytt hus”, “kjøpe oppussingsobjekt”, “bygge på huset”, eller mer spesifikt “pusse opp bad”, “inspirasjon til bad”, “hva er viktig når jeg pusser opp bad?”, “tett do”, eller lignende. Også her er det viktig med god informasjon og enkle kontaktpunkter for å skape tillit og nye kunder.

I tillegg skjer disse søkene på forskjellige steder og på forskjellige enheter. Gjennom tidligere søk og nettsidehistorikk, kan for eksempel Google vite mer om hva som er mest relevant for deg.

Hvis du eller din bedrift sitter på viktig kunnskap, er det ditt ansvar å dele det. Bare i Norge gjøres det over 50 millioner søk hver eneste dag, og kunnskapen du besitter kan faktisk ha større betydning for søkeren enn du tror. Ved at du deler informativt innhold og sprer din kunnskap, er det større sjanse for at du blir husket, noe som øker sannsynligheten betraktelig for at potensielle kunder velger deg om de søker hjelp av profesjonelle.

 

 

Book et uforpliktende møte

Book et uforpliktende møte

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en rådgiver ta kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Få en gratis SEO-analyse av din nettside

Legg inn din kontaktinformasjon og nettsideadresse, så vil vi sende deg en rapport så snart SEO-analysen av din nettside er klar.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Få tilsendt et uforpliktende tilbud

Legg inn din kontaktinformasjon, så tar en rådgiver kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen

Få en markedsanalyse for din bedrift

Få en markedsanalyse for din bedrift

Legg inn din kontaktinformasjon, så vil en av våre rådgivere ta kontakt for å gi deg mer informasjon.

Personvern

Du hører fra oss i løpet av dagen